Home
Nieuws
Agenda
Informatie
Organisaties
V-ID Terminal
Personen
Vacatures
Inspiratiedag
WDeals
Mijn WD
Contact

Poll

Heeft u belangstelling voor een WD café?


Ja
Nee
Twijfel
 
 
 

Scholen en bedrijven geïnspireerd door leerlingen

 
1 februari 2012
Dertig bedrijven uit de regio Dordrecht, vertegenwoordigers  van Leerparkscholen  Stedelijk Dalton Lyceum, Insula College( vmbo) en het Da Vinci College (mbo), een warm welkom in het gastvrije restaurant van het  gebouw  van het samenwerkingsverband Leerpark: de ingrediënten voor een succesvolle bijeenkomst Techniek



?Als je een schip wilt bouwen, moet je werklui niet opdragen hout te verzamelen, je moet niet het werk verdelen en orders geven. Leer in plaats daarvan mensen eerst te verlangen naar de eindeloze zee?. Met dit citaat van Antoine De Saint-Exupéry zette Everdien Wiersma, programma manager Servicepunt Leren de toon. 



Op zoek naar een prikkel

Leerlingen in de onderbouw van het vmbo zijn zich in de eerste jaren nog aan het oriënteren. Ze stellen zichzelf de vragen ?Wie ben ik en wat wil ik. Contacten met mensen uit het bedrijfsleven zijn voor hen van een niet onderschatte waarde. Bedrijven hebben de omgeving en de verhalen om de leerlingen te prikkelen  tijdens hun ontdekkingstocht. Vaak onbewust kan een bedrijfsbezoek of een gesprek met een ?echte ?vakman/vrouw  de leerling wakker maken voor  techniek.



De route op school

In de  vakmanschapsroute, een traject van de Leerpark vmbo scholen in samenwerking met  het Da Vinci College, worden leerlingen verder begeleid in hun keuze. Als de leerling een keuze heeft gemaakt kan hij/zij vanaf leerjaar 3 lessen volgen op het mbo.


Marian Luyten , directeur Techniek vmbo Leerpark ziet in de praktijk al resultaten

? Bij de opleiding motorvoertuigen  loopt de leerlijn al door. In leerjaar 3 hebben leerlingen les van  mbo docenten van het Da Vinci College. Zij krijgen les van mbo docenten Zo kunnen ze wennen aan de omgang en het onderwijs op het mbo. Als de leerling het traject verder goed verloopt kan de leerling  op ongeveer 18 jarige leeftijd gekwalificeerd aan de slag op de arbeidsmarkt.



Samen verder

 ?Leerlingen inspireren? bleek de prikkel voor de deelnemers aan de bijeenkomst. Enthousiast werden met elkaar de mogelijkheden verkend  van gastlessen tot stages en alles wat daar tussen zit. Tijdens het plenaire gedeelte werden  alle bevindingen  met elkaar gedeeld.  Een kritische noot was de valkuil van breed opleiden, terwijl een leerling al een keuze heeft  gemaakt. Hij of zij wordt  in een breed programma mogelijk niet genoeg uitgedaagd, wat direct zijn weerslag kan hebben op motivatie en werkhouding.


De middag was boven verwachting en de oogst verrassend. Dit resultaat vasthouden is nu de uitdaging. Een suggestie is om aan te sluiten bij de  Bedrijven Masterplan ZHZ of een ander verband omdat  daar een basis ligt om de ideeën uit te werken.