Subsidie voor Sterk Techniekonderwijs - Werkgevers Drechtsteden
Home
Nieuws
Agenda
Informatie
Organisaties
V-ID Terminal
Personen
Vacatures
Inspiratiedag
WDeals
Mijn WD
Contact

Poll

Heeft u belangstelling voor een WD café?


Ja
Nee
Twijfel
 
 
 

Subsidie voor Sterk Techniekonderwijs

 
24 juli 2019
Het kabinet investeert de komende drie jaar 100 miljoen euro om het tekort aan technisch geschoold personeel terug te dringen en de aansluiting tussen het onderwijs en de arbeidsmarkt te verbeteren. Ook de Noordelijke Drechtsteden, bestaande uit het Loket, DevelsteinCollege, Griendencollege, CSG De Lage Waard, Walburg College en Willem de Zwijger College ontvingen subsidie met hun regioplan en samenwerkingsovereenkomst met mbo Da Vinci College, werkgevers Drechtsteden en lokale overheden.

Met de activiteiten willen de scholen jongeren werven voor de technische vmbo-profielen. Ook willen zij innovatief techniekonderwijs ontwikkelen, zorgen voor professionalisering van de docenten en gebruikmaken van elkaars faciliteiten.

Zo wordt er een gezamenlijk leerloopbaan-portaal ontwikkeld, geïnvesteerd in praktijkvoorzieningen en nieuwe apparatuur die beter aansluit op het bedrijfsleven. Er komt een matchroom voor onderwijs en bedrijfsleven en de techniekspelen voor het basisonderwijs worden verder uitgediept, net als de bedrijfsbezoeken voor vmbo-leerlingen. Ook wordt het curriculum uitgebreid met innovatieve vakken als duurzame energie of bouwkundig onderhoud die naadloos aansluiten op het mbo en bedrijfsleven én gaan docenten zelf weer de schoolbanken in of op stage op weg naar de ‘hybride’ docent.

Van de 78 regio’s die een plan hebben ingediend, ontvangen 45 regio’s, waaronder Noordelijke Drechtsteden, in totaal ruim 231 miljoen euro. Dit komt neer op bijna 16.000 euro per leerling.

“De toegekende subsidie is een enorme stimulering voor het techniekonderwijs”, geeft André Visser, sectordirecteur vmbo/mavo van CSG De Lage Waard aan. “Hiermee kunnen we echt investeren in vernieuwingen van ons onderwijs. En daarmee investeren we in de ontwikkeling van onze leerlingen.”