In 2026 start Rijkswaterstaat met een grootschalige renovatie van de Papendrechtsebrug (N3). Het beweegbare deel van de brug wordt vervangen, wat betekent dat de brug voor wegverkeer vanaf juli 2026 ruim negen maanden dicht gaat. Voor de hoge scheepvaart geldt vanaf juni een forse beperking: slechts één brugdraai per maand, gedurende veertien maanden. Fietsers en voetgangers kunnen gebruikmaken van een pontverbinding.
De brug is cruciaal voor zowel het wegverkeer tussen Dordrecht en Papendrecht als de scheepsbouwsector in de regio. Aangezien er geen alternatieve vaarroute is voor schepen hoger dan 12,90 meter, is gekozen voor een uitvoeringsmethode waarbij beperkte doorgang mogelijk blijft. Wegverkeer wordt omgeleid via de A15 en A16. Voor (brom)fietsers worden voorzieningen getroffen, waaronder een pont en aanvullende OV-maatregelen.
Hinder beperken
Rijkswaterstaat werkt samen met gemeenten, de provincie Zuid-Holland, hulpdiensten en Zuid-Holland Bereikbaar aan een pakket van maatregelen om de hinder voor inwoners, bedrijven en hulpdiensten zo beperkt mogelijk te houden. Wethouders Rik van der Linden (Dordrecht) en Arno Janssen (Papendrecht) erkennen de grote impact van de werkzaamheden, maar onderstrepen het belang van deze noodzakelijke renovatie.
Oproep tot gedragsverandering
Regionaal voorzitter Ramon Pardo roept inwoners op om tijdens de renovatieperiode zoveel mogelijk alternatieve vervoersmiddelen te gebruiken. “Om de regio in beweging te houden, moeten we samen slimme keuzes maken.”
De renovatie omvat het volledig vervangen van de bewegende delen van de brug, versteviging van de pijlers en modernisering van technische installaties. Rijkswaterstaat zal inwoners en bedrijven de komende tijd uitgebreid informeren over de planning en maatregelen.
Fotobron: Rijkswaterstaat